Kenapa aku pilih emas??

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Kali ini aku nak bercerita tentang kenapa aku pilih emas sebagai simpanan aku. Pada awal tahun 2004, aku telah membuat fixed deposit sebanyak RM3000 selama 5 tahun. Setelah 5 tahun, aku mengeluarkan wang tersebut dan telah mendapat faedah sebanyak RM600. Jumlah wang yang aku peroleh sebanyak RM3600.

Kisah berbalik pada emas. Sebelum aku olah lebih panjang, sila lihat jadual di bawah.





















Sekarang bandingkan dengan 5 tahun kemudian.




Harga kijang emas 1 oz(31.105g) adalah RM1700 dan andaikata pada masa itu aku membeli 2 keping kijang emas (RM3400),nilai pada September 2008 adalah RM3000 sekeping. Jadi jumlah wang yang aku peroleh adalah RM6000!!!! Keuntungan RM2600 berbanding fixed deposit RM600. Jadi tanya pada diri sendiri, berbaloikah simpan wang di dalam bank sahaja atau beli emas??

Bagi mengakhiri post kali ini, aku letak harga kijang emas pada hari ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...