2012 : Tahun bagi drama naik turun ekonomi, politik dan emas?

Salam semua,

Sudah agak lama saya menyepikan diri.

Sebenarnya saya memang terlalu sibuk; bekerja, menambah ilmu, dan masa saya untuk duduk tenang menukil artikel agak terbatas.

Pada 2011, harga emas dan perak menunjuk naik dan turun yang agak drastik, yang mana harga naik dan jatuh di paras yang saya tidak jangkakan.

Harga tertinggi saya dapat lihat dalam tahun 2011, 1 dinar bernilai RM820 (Ogos 2011), 1kg silver bernilai RM6200 (Mei 2011). Sila lihat dan bandingkan harga sebelum ini dan sekarang.

Harga Perak 1kg RM6158

Harga 1 dinar RM804

Sekarang waktu terbaik?? Anda lihatlah sendiri.

Saya juga agak terkejut kerana harga perak boleh jatuh dari RM6200/kg turun sehingga paling rendah RM3480/kg.

Terlalu banyak berita yang masuk di telinga saya, antaranya kesan tsunami di Jepun, peperangan, US melambakkan emas untuk memperoleh semula perak, dan banyak lagi. Tahun 2012 kali ini tidak tahulah apa drama kali ini.

Bagaimanapun tahniah kepada yang membeli emas pada awal tahun 2011, anda sebenarnya telah memperoleh keuntungan lebih dari 10%-25%. Perak kurang bernasib baik dengan penurunan yang drastik tetapi percayalah perak adalah lebih berpotensi dari emas di masa akan datang.

Sebagai penutup, saya nak kongsi status Motivator #1 di Malaysia, Dr. Azizan Osman tentang pelaburan emas. Bagi saya, beliau adalah Mentor terbaik yang saya pernah jumpa. Kata-katanya umpama mempunyai aura yang mampu mengubah kehidupan seseorang.

Sekian, sampai sini dahulu. Nanti saya sambung lagi.

Nota kaki : Saya ada fanpage Facebook baru : Pelaburan Emas di Malaysia, adalah lebih mudah untuk berinteraksi di Facebook.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...