Bagaimana nak join emas ni?? - Bagi yang masih samar-samar tentang emas

Salam buat semua,

Dulu saya pernah dapat satu soalan dari seorang rakan, "macammana nak join emas ni? " dengan nada sinis. Mungkin dia menganggap saya buat MLM. Saya pun senyum-senyum sajalah.

Ada juga beberapa orang yang bertanyakan saya tentang emas fizikal ini. Jadi saya rasa masih ramai yang samar-samar tentang emas ini. Malah saya yakin masih ramai lagi di luar sana yang masih tidak sedar akan emas yang boleh melindungi kekayaan kita.

Main dengan emas ada beberapa perkara anda perlu berhati-hati. Pastikan anda BELI EMAS DAPAT EMAS, emas yang anda miliki adalah TULEN, pastikan BUKAN SKIM PELABURAN EMAS. Berikut adalah perbezaan jual dan beli emas di Malaysia.

Skim pelaburan emas - Menjual emas dengan harga tinggi dari pasaran, menjanjikan pulangan tetap setiap bulan. Kemudian mungkin beberapa bulan anda diminta menjual balik kepada mereka. Ini yang terjadi kepada pelabur emas pada tahun lepas. Semasa mereka menjual emas kepada syarikat tersebut, emas tersebut diambil dan dikatakan akan membayar dalam masa seminggu, tetapi pada waktu itu mereka semua lesap.

Kedai emas - Menjual emas dalam bentuk barang kemas. Terdapat juga dalam bentuk jongkong emas (Contoh : PAMP Suisse). Mereka menjual pada harga mahal dan membeli pada harga murah. Kebiasaannya mereka membeli balik emas 20%-30% lebih murah pada harga semasa. Harga semasa mereka adalah berdasarkan laman web fgjam. Jongkong emas mereka tidak boleh dibuka cover, malah jika bengkok atau calar mereka tidak menerima terus emas tersebut. Rasa tertipukan? Anda boleh bertanya sendiri pada kedai-kedai emas di mana-mana.

PublicGold - Menjual jongkong emas, dinar dan barang kemas. Menjual betul-betul ikut harga semasa dan dikemaskini setiap 20 minit. PublicGold membeli balik emas dengan harga 5-6% lebih murah dengan harga semasa. Harga semasa berdasarkan laman web mereka sendiri. Malah emas tersebut tetap diterima walaupun calar atau bengkok asalkan berat emas tersebut tetap sama.

Teori menjana keuntungan melalui emas ini mudah saja. Sedangkan orang-orang tua kita secara tidak sedar menjana keuntungan melalui emas. Mari saya ceritakan.

Kisah untung melalui emas tanpa sedar

Masa dulu-dulu, nenek,mak kita beli barang kemas dengan harga emas RM30/g sahaja (harga 10 dahulu). Katakanlah seorang ibu ini membeli emas 100gram dengan harga rm3000. Mereka hanya pakai sahaja sepanjang hari setiap tahun tanpa sedar harga emas naik terus-menerus. Sehinggalah pada suatu hari, anaknya perlukan duit untuk menyambung pelajarannya di universiti. Duit simpanan sudah tiada, terpaksalah jual emas-emas di keliling leher, tangan semua.

Semasa jual emas di kedai emas, tokey kedai emas tu ambil dengan harga RM110/g. Jumlah kesemua 100g RM11 000. Si ibu ini pun berkata "WOW! Untung simpan emas rupanya!". Tetapi si ibu tersebut tidak sedar, tokey emas itu pun dalam hati berkata "Wow!aku dapat beli emas dengan harga murah!!!Boleh jual balik dengan harga RM151/g". Masing-masing pun gembira dalam hati. Dapatlah si ibu menampung pembelajaran anaknya sambil membuat deposit beli kereta Honda City.

"Hehehe...Honda City tu, saya pun pakai Kancil je",kata TaufanEmas dalam hati sambil menaip.

Bila baca cerita di atas, mesti ramai yang berkata dalam hati "Kalaulah 10 tahun yang lepas aku beli emas, mesti sekarang aku dah untung banyak. Lagi banyak dari ASB pula tu." Andaikata si ibu menyimpan dalam bentuk duit, RM3000 tetap bernilai RM3000 pada 10 tahun akan datang. Dan tambahan satu lagi, kalau beli nasi lemak dulu RM0.30 dah boleh dapat, sekarang dapat RM1 pun dah kira bertuah.

Jadi, susah sangat ke beli emas ni? Tak susah pun, beli emas dari saya, call 013-3600508 dan order emas dari saya. Dapat emas anda dan simpan. Bila perlukan duit, pajak atau jual saja emas tersebut. Satu perkara yang perlu anda ingat, emas adalah pelaburan jangkamasa panjang. Bukan jangkamasa pendek. Tapi keuntungannya memang berbaloi.

Sekian, salam emas buat semua!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...